Aktualności

Po rozmowie z fałszywym pracownikiem banku straciła 6 tysięcy złotych

Data publikacji 20.04.2021

Bialscy policjanci przestrzegają przed oszustami podającymi się za pracownika banku bądź konsultanta firmy inwestycyjnej. Sprawca namawia do zainstalowania nieznanej aplikacji, dzięki której ma dostęp do konta bankowego ofiary. Wówczas kradnie zgromadzone tam pieniądze bądź zaciąga kredyt na pokrzywdzonego. W ten właśnie sposób 6 tysięcy złotych straciła mieszkanka gminy Biała Podlaska.

Wczoraj do bialskiej komendy zgłosiła się mieszkanka gminy Biała Podlaska, która padła ofiarą oszustów. Z relacji pokrzywdzonej wynikało, że kilka dni wcześniej skontaktował się z nią mężczyzna, podający się za pracownika jej banku. Kobieta sprawdziła, że numer z którego telefonował był rzeczywistym numerem infolinii, co ją uspokoiło.

Nieznajomy zapytał czy wykonywała przelew na kwotę kilkuset złotych. Gdy zaprzeczyła, poinformował ją, że najprawdopodobniej jest to oszustwo, a sprawca, na dane którego wykonany został przelew, dokonuje szeregu takich transakcji. Dodał, że pokrzywdzona nie dostała powiadomień o wykonanej transakcji, gdyż ma zapewne w swoim telefonie wirusy.

Dzięki namowom „konsultanta” kobieta pobrała na swój telefon aplikację, która miała uchronić ją przed wirusami, w rzeczywistości umożliwiło to sprawcom zdalny dostęp do jej telefonu.

W trakcie rozmowy pokrzywdzona postępowała zgodnie ze wskazówkami telefonicznego rozmówcy. Kiedy dostała powiadomienia z banku z kodami, wkleiła je w okienku pobranej aplikacji z dopiskiem- „nie potwierdzam wykonanej operacji”. Podała też część danych między innymi kod CVC. „Fałszywy konsultant” namówił ją również, by dla bezpieczeństwa zmieniła hasło do logowania. Sprawca jeszcze następnego dnia kontaktował się z kobietą twierdząc, że nie może jeszcze logować się na konto. Niestety w efekcie działań oszusta z konta pokrzywdzonej "zniknęło" 6 tysięcy złotych. Kiedy zrozumiała, że padła ofiarą przestępców, zgłosiła się na Policję. Teraz sprawców szukają bialscy policjanci.

Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami  podającymi się za pracownika banku czy proponującymi świadczenie usług finansowych. Transakcje wykonujmy osobiście, nie przekazując haseł czy loginów do swoich kont. Jeżeli telefoniczny rozmówca prosi o zainstalowanie programu służącego do zdalnej obsługi komputera czy wpisania danych konta należy się rozłączyć. Tylko zachowując czujność możemy uchronić się przed utratą swoich oszczędności.

komisarz Barbara Salczyńska-Pyrchla

Powrót na górę strony