Oszukany na niedopłatę do prądu
Ponad 3 tysiące stracił wczoraj mieszkaniec gminy Biała Podlaska. Mężczyzna otrzymał sms-a informującego o planowanym wyłączeniu prądu i linkiem przekierowującym do uregulowania rzekomej zaległości. Niestety postąpił zgodnie z wytycznymi wchodząc w przesłany link. W efekcie sprawcy wykonali z jego konta dwa przelewy bankowe. Apelujemy o rozwagę przypominając, że przestępcy tworzą strony internetowe łudząco podobne do dobrze nam znanych witryn. Pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas płatności online.
Wczoraj do bialskiej komendy zgłosił się 39-letni mieszkaniec gminy Biała Podlaska. Z jego relacji wynikało, że został oszukany. Pokrzywdzony otrzymał wiadomość SMS „PGE: Na dzień 24.06 zaplanowano odłączanie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności. Podana była kwota do zapłaty w wysokości 3.46 złotych oraz link. Gdy na niego kliknął przekierowany został na stronę, która była łudząco podobna do oryginalnej. Znajdowała się tam również zakładka przejdź do płatności. Mężczyzna postępował zgodnie z instrukcją wpisując między innymi numer konta i PIN. Pokrzywdzony dodał, że przesłana wiadomość nie wzbudziła jego podejrzeń, gdyż w ostatnim okresie opłacał fakturę i myślał, że są to dodatkowe koszty z tym związane. W efekcie z jego konta zniknęła kwota ponad 3 tysięcy złotych.
Apelujemy o rozwagę. Przestępcy idąc z duchem czasu tworzą strony internetowe łudząco podobne do dobrze nam znanych witryn. Zwracajmy więc uwagę na każdy nawet najdrobniejszy szczegół. Czasami jest to pojedyncza litera w adresach lub nazwach portali. Jeśli otrzymamy SMS o zaległości i mamy wątpliwości czy tak jest faktycznie skontaktujmy się z usługodawcą przez infolinię i potwierdźmy, że faktycznie mamy jakieś zadłużenie. Pamiętajmy również o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas płatności online a także o tym, że żaden bank nie wysyła do swoich klientów wiadomości z prośbą o podanie haseł lub loginów w celu weryfikacji.
komisarz Barbara Salczyńska-Pyrchla