Strona używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Aktualności

Uwierzyli oszustom, stracili gotówkę...

Data publikacji 14.08.2023

Przed weekendem do bialskiej komendy zgłosiły się osoby, które poinformowały, że zostały oszukane. W jednym przypadku 19-latka uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku, w drugim pokrzywdzony 60-latek zapłacił za zakupiony przez Internet towar, który do niego nie dotarł. W wyniku działania oszustów stracili ponad 3 tys. zł. Apelujemy o rozwagę podczas operacji finansowych.

Przed weekendem do bialakiej komendy zgłosiły się osoby, które padły ofiarą oszustów. W pierwszym przypadku na telefon 19-latki zadzwoniła kobieta, podająca się za pracownika banku. Po chwili przekazała słuchawkę mężczyźnie, który oświadczył, że niezbędne jest zabezpieczenie pieniędzy posiadanych przez pokrzywdzoną na innych kontach. W tym celu miała je „wyprowadzić z banku”. Po zabezpieczeniu gotówka miała do niej wrócić.

Nieznajomy polecił by 19-latka zainstalowała aplikację. Dzięki temu miał jej pomóc przejść przez cała procedurę. Niestety w efekcie pokrzywdzona zainstalowała program do zdalnej obsługi urządzenia. Dodatkowo w trakcie wykonywanych operacji przychodzące do niej kody, wpisywała do zainstalowanego programu. Finalnie w wyniku działalności oszustów straciła ponad 3 tysiące złotych.

W drugim przypadku do oszustwa doszło podczas kupna części samochodowej za pośrednictwem strony internetowej. 60-latek zakupił ją płacąc Blik-iem, jednak po tym kontakt ze sprzedającym urwał się. Wówczas pokrzywdzony sprawdził, że nie jest pierwszą osobą, która czuje się oszukana przez tego sprzedawcę. W tym wypadku wartość strat wyniosła 80 złotych.

Ustalamy wszystkie okoliczności zdarzeń. Apelujemy też o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie usług finansowych. Transakcje wykonujmy osobiście, nie przekazując haseł czy loginów do swoich kont. Jeżeli osoba podająca się za pracownika banku prosi o zainstalowanie programu służącego do zdalnej obsługi komputera czy wpisania danych konta należy się rozłączyć.

Również sprzedając towary za pośrednictwem Internetu, czy też kupując je w sieci zachowajmy rozsądek i ostrożność. Nie klikajmy w linki nadsyłane przez nieznajome osoby. Chrońmy też nasze dane osobowe oraz dane kart płatniczych, jak też hasła i loginy do rachunków bankowych. Oszuści po ich uzyskaniu szybko „czyszczą” konta potencjalnych ofiar.

komisarz Barbara Salczyńska-Pyrchla

Powrót na górę strony